Sunday, October 31, 2010

يا مين يقول لي قهوة..

بدأ نوع جديد من الادمان يسيطر علي.. فبعد كوب الشاي الصباحي المنعنع الذي كنت أستمتع به في بلكونتي الصغيرة، أصبحت القهوة اكتشافي الثاني المهم..

ينحصر الشاي بالنسبة لي في 4 أنواع.. شاي مضبوط وشاي منعنع وشاي بالقرنفل أو بالخوخ للدلع.. أول نوعان لزوم عدل الدماغ والثانيان خفيفان للمساء كجرعة ثانية أو مخففة بديلة للشاي الأول.. لا يعدلان دماغي.. أشربهما وأنام كطفلة..

صرت أتناول القهوة التركي يوميا بعد أن فقد الشاي –من فرط التعود- قدرته على "تنبيهي". عرفت إن القهوة أنواع.. وإنها تختلف بحسب درجة التحميص واللون والتحويجة والمكان.. اشتريت قهوة محوجة من "عبد المعبود" واعجبتني.. قهوة ثخينة ذات عقبى مُرّة.. قهوة تدعو للتأمل والحزن.. ففي الفترة بين بداية الرشفة ونهايتها، تدرك تماما أن المرارة ستصيبك وستأتيك من قلب المتعة وبعد احساسك بالسكر فورا..

بن آخر اشتراه لي زوجي عندما لاحظ ولعي المفاجيء بالقهوة.. تركية سادة وسط (ليست فاتحة جدا أو غامقة جدا).. قهوة تفقد وشها بسرعة إن لم تصبها في الوقت المناسب.. قهوة محايدة تماما؛ تعطيك لذة القهوة ولا تفاجئك بأي طعم مختلف في نهايتها.. قوة لبداية الصباح بشكل عملي.. قهوة خفيفة نسبيا.. تترك لك مجالا للتنفس..

وبخلافا القهوة التركي.. هناك الاسبريسو الذي جربته في محل حلويات في الزمالك.. الاسبريسو لم يروقني، ولكن التناقض بين الحلو والمر استهواني، لذا عندما عدت خبزت مجموعة من كيكات الشيكولاتة الصغيرة ووضعت فوقها كريمة شيكولاتة الـ"نوتيلا" لترافق القهوة السادة المذكورة آنفا.. مزاج معتدل ومتوازن جدا للصباح.. جرعات متساوية من الحلو والمر، من الحزن والسعادة، من القرب والبعد ..

جربت الاسبريسو مرة أخرى في البن البرازيلي بالاسكندرية منذ يومين.. قال لي زوجي إنه قرأ مقال يصف رائحة المكان برائحة الجنة.. ولأن اليوم كان طويلا.. جربنا الاسبريسو وعرجنا مرة أخرى لتجربة الكافية أوليه والكابتشينو.. استغربنا جدا للمحة السبرتو الملحوظة جدا جدا في القهوة (في كل نوع قهوة جربناه).. نظرنا حولنا ووجدنا أن الجميع يبدو مستمتعا بقهوته، وأن أحدا لم يتبرم.. قلت له "يمكن العيب فينا".. تركت قهوتي غاضبة وإن شربت جزء منها من باب الحاجة للكافيين.. ساعتها أدركت أن القهوة لابد أن تشرب عند الاشتهاء، وليس من باب العادة أو من باب الاحتياج إلى الكافيين.. وإلا أدت إلى نتائج عكسية.. وإن القهوة تخضع لمقاييس ذاتية خاصة وإن "طعم الجنة" لابد وأن يختلف من ذوق لآخر.
.
القهوة الفرنسية هي مزاجي الآن.. فحجمها مُرضِ جدا –فنجان كبير بلا اسراف- محايدة نسبيا وقوية- والأهم أنها لا تشبه القهوة سريعة الذوبان -(النسكافية) الذي يصيبني بالغثيان- في شيء.. اتبين فيها درجة التحميص والتمس فيها ملامح من البن العربي.. ولإنها تخرج مصفاة من "فلتر" في ماكينة مخصوصة، فتأتي لي رائقة وغامقة وعميقة.. ربما مثلي هذه الأيام..

اشترينا ماكينة القهوة الفرنسية من الاسكندرية.. والبن أيضا..لا أعرف سبب أصراري على شراء البن من هناك أيضا بالرغم من تخوفي من إصابته بلعنة السبرتو اياها (زعمت إن المشكلة في ماكينة طحن القهوة وليس البن بدليل تكرار الأمر في كل أنواع القهوة التي شربناها في ذلك اليوم).. ربما اشتريت البن من هناك لإن الاسكندرية –كالقهوة- مشتهاة أيضا؟ ربما رغبت في اجترار الاسكندرية مع كل رشفة قهوة بعد أن أعود إلى اكتئاب القاهرة حتى ولو بطعم السبرتو؟ ربما..

قهوتي يجب أن تشبهني.. وأنا الآن ناعسة ومرهقة ولا أرغب في التفكير في شيء..أرغب فقط في الاسترخاء وخلع حذائي والنظر للسقف.. لن أشرب أي قهوة اليوم.

19 comments:

husu said...

جميل جدا جدا يا غادة

صدفه بعضيشي said...

please Look @ this ... I just Wrote about Coffee
http://sodfaba3deshi.blogspot.com/2010/10/blog-post_27.html

Hamed said...

أغرب و ألذ ما في القهوة أنها مرتبطة بطقوس خاصة علي عكس الشاي مثلا،وقديما كانت جدتي تحكي لي عن أحد أعمامها من أصحاب المزاج العالي -وهو أحد أحلامي المؤجلة‎-‎ كان يقضي أغلب نهاره في الطل وأمامه عدة القهوة كاملة:حبوب البن غير المحمص،وبرطمانات الحبهان والمستكة وجوزة الطيب،وبالطبع السبرتاية والكنكة وصينية للتحميص ومطحنة يدوية صغيرة!ويظل طوال النهار يحمص البن ويطحنه مع تحويجته الخاصة..

راجى said...

اجمل قهوة فى رايى ذات البن اليمنى المحمصة لدرجة قبل الاحتراق وبدون سكر ومغلية
استمتعت بالقراءة

ابن مرّ said...

همم السبرتو اللي في القهوة ده هوا المميز لقهوة السبرتاية الحقيقة واللعين في الوضوع انه بيخلي طعمها رائع الجودة لو كان سبرتوا أبيض ومدوب فيه شوية سكر وشوية مسك بسيطة جدا سحر الحقيقة

Amyra said...

النسكافيه ماركة من بين الماركات ..هنالك أنواع أخرى من القهوة سريعة الذوبان ألذ منها بكثييير

مصطفى الجندى said...

جميلة جدا يا غادة.. كالمعتاد

عارفة.. سعات أما الدنيا تكركب عالواحد يدور على حاجة تاخده و ياخدها و يبعد بيها عن الهم كله. مش هتصدقى لو قلتلك ساعتها كتابك بيبقى أول حاجة بتيجى على بالى. التعبيرات البسيطة السهلة القريبة من القلب. الجملة الصغيرة اللى تقول كل حاجة (إلى حامد الذى قرأ سرى.. و فتح أبواب الكلام). حكايات زمان اللى عندنا كلنا حتت منها (دايما مدرس عربى داخل فى الموضوع). و (أصلا) غير كده كتير. أنا قريت كل مدونات الشروق و غيرها كتير. مع نفسى... مرايه.. قريبة قوى

ربنا يكرمك يا غادة

مستنيين كتير من ده. و ياسلام لو كتاب كمان.. و من إيد تميم

سلام

صاحبة الواحة said...

السر ليس فى القهوة ولكن فى النشوي التي يبدو انها تصحبنااحيانا لاستشعار الااشياء برؤية وتفاصيل عميقة هى الجزء الاكبر فى المتعة ، وتخرج اجمل التأملات والكلمات ، وفققكي ام الله يا ام تميم

محمد جمعه said...

استاذه غاده مساء الخير
بحب القهوه جدا بس انا مخلص لنوع واحد فقط هو عبد المعبود
اجمل ما فى القهوه هى ايا كان النوع هى الخصوصيه وارتباطها بطقوس معينه
بالنسبالى فنجان قهوه مع جريده بدايه رائعه لليوم.
تقبلى مرورى واحترامى

J.L. said...

الحقيقه كلامك فكرنى بكذا مشهد فى كذا فيلم زى مشهد توم هانكس لما دخل الصبح محل للقهوه السريعه بأنواعها المختلفه و الناس واقفه فى طوابير كل واحد الصبح عاوز نسكافيهه و قهوته بمواصفاتها الخاصه بكافيين او منزوعه الكافيين بلبن او من غير و كده و دخلت وراه ميج ريان تعمل كده برضه و كأن ده دستور كل مواطن امريكى ساكن فى الحى ده ...و ده كان فى الفيلم الرائع " يو هاف جوت ميل " ساعتها اتمنيت انا كمان اجرب كل انواع النسكافيه دى زيهم لان نسكافيهك بيعبر عن شخصيتك :) و المشهد التانى لما قريته فى روايه عماره يعقوبيان و الكاتب بيوصف متعه شرب فنجان القهوه بعد ليله طويله صعبه عانتها هند صبرى و عادل امام ف القسم و هم قاعدين فى الامريكين فى الصبح الباكر جدا و القهوه بتدفيهم والشوارع لسه هاديه.. تقدر تستمع بكل لحظه من قهوتك لأن قهوتك بتعبر عن شخصيتك :) و شكرا

حنين said...

الله! أنا أحب القهوة جدا، لكني مترددة بشأن تجريب أنواع جديدة

كده عرفتيني على أنواع جديدة :D

ح أروح أجربها. القهوة بالنسبة لي مزاج وناس بتفكرني بيهم، وكمان نوع من الإحساس بأني باعمل حاجة "مستقلة" لنفسي.. يعني!

الشاي مش بحبه أوي وإن كنت بشربه مع الناس، وبالنعناع :)
صحابي بيحبوه وهما اللي علموني أشربه

..
تسلم إيدك :)

fkra said...

يختلف الناس في سر القهوة وتختلف آراؤهم : الرائحة ، اللون ، المذاق ،

القوام ، الخلطة ، الهال ، درجة التحميص ، شكل الفنجان

وغير ذلك من الصفات .
أما أنا فأرى أنه (التوقيت)
أروع مافى القهوه( التوقيت)
أن تجدها فى يدك فور أن تتمناها

Orora said...

استمعت جدا بكلاماتك واحساسها وطعمها كمان رغم كرهى الشديد للقهوة وطعمها ورواسب طعمها بعد الانتهاء منها رغم ايضا عشقى لاستنشاق عبيرها ف اى محمصة والسلام
وصفتى جو البن البرازيلى ف اسكندرية تمام المكان بحسه له موده شوية
يعنى مش حتحبى تروحيه كل يوم رغم انه مكان ف غاية الاناقة وخصوصا دلوقتى
الا انى مش بحب اروحه غير وانا شايله معايا مود متعكر متعكر جامد مش اى كلام
بس بصراحة ماحستش مرة بتعم السبرتو ف الكابوتشينو بتاعى
بجد كلامك حلو خلانى اشم ريحة البن المحمص اللى بعشقها اجمل حاجة ف كلامك انه له طعم وريحة ولمسة وصوت
وصورة صغيرة بتعكس حتة من روحنا
اللى بتبقى لمستيها ف جزء معين
تحياتى وقبلاتى

Anonymous said...

Keep on writing, great job!

Feel free to surf to my blog BlackBerry Z10 ceni

Anonymous said...

I really like your blog.. very nice colors & theme. Did you design this website yourself
or did you hire someone to do it for you? Plz respond
as I'm looking to construct my own blog and would like to find out where u got this from. thanks

Here is my page; www.langocha.com

Anonymous said...

I'm not sure why but this weblog is loading extremely slow for me. Is anyone else having this issue or is it a issue on my end? I'll check back later and see if the problem still
exists.

Feel free to visit my site - htc one x цена

Anonymous said...

Hi there, after reading this remarkable article i am also cheerful to
share my familiarity here with colleagues.


My site; htc evo design 4G cena

Anonymous said...

Wow, this post is pleasant, my sister is analyzing these things, so I
am going to let know her.

Also visit my web page: wiki.webrichtlijnen.nl

Anonymous said...

Excellent blog post. I definitely love this website.

Stick with it!

Also visit my website; HTC Windows Phone 8X ceni